The Long Tail of perception
Het unieke kunstwerk blijkt niet altijd een soliede, economische overlevingsbasis te bieden. Hoe vindt een kunstenaar zijn publiek, zijn kopers? Sinds de opmars van internet zijn nieuwe inzichten ontstaan in het vermarkten van niche-producten. Een fysieke winkel in truitjes voor Chinese hangbuikzwijnen zal wellicht weinig overlevingskansen hebben, zelfs niet als die op de Kalverstraat ligt. Maar op het web kan zo’n winke uiterst rendabel worden. Het niche product wint dankzij de vermarkting via het web aan belang en ten opzichte van het massaproduct: dit fenomeen werd door Chris Anderson ‘The Long Tail’ genoemd. Jonge artiesten moeten inzicht krijgen in nieuwe marketing strategieën om hyper gespecialiseerde creaties tot bij een zo ruim mogelijk publiek te krijgen. Hoe drijf je boven op het web? Bij Live kunst (muziek, theater, performance) kan het belangrijk zijn om multipliceerbare nevenproducten te ontwikkelen wel wereldwijd te vermarkten zijn. Daarbij wint een zorgvuldige documentatie van het project aan belang: niet alleen vanuit archivarisch belang, maar ook om het project verkoopbaar te maken los van het unieke live-event.
Het lectoraat Technology Driven Art stimuleert een kritische reflectie over de distributie van kunst en de implementatie van nieuwe marketingstrategieën bij jonge kunstenaars. Daarnaast wordt de wisselwerking tussen dat nieuwe ‘vermarkten’ en de veranderende perceptie van het kunstwerk in samenwerking met het lectoraat Autonomie en Openbaarheid bevraagd.
Het unieke kunstwerk blijkt niet altijd een soliede, economische overlevingsbasis te bieden. Hoe vindt een kunstenaar zijn publiek, zijn kopers? Sinds de opmars van internet zijn nieuwe inzichten ontstaan in het vermarkten van niche-producten. Een fysieke winkel in truitjes voor Chinese hangbuikzwijnen zal wellicht weinig overlevingskansen hebben, zelfs niet als die op de Kalverstraat ligt. Maar op het web kan zo’n winke uiterst rendabel worden. Het niche product wint dankzij de vermarkting via het web aan belang en ten opzichte van het massaproduct: dit fenomeen werd door Chris Anderson ‘The Long Tail’ genoemd. Jonge artiesten moeten inzicht krijgen in nieuwe marketing strategieën om hyper gespecialiseerde creaties tot bij een zo ruim mogelijk publiek te krijgen. Hoe drijf je boven op het web? Bij Live kunst (muziek, theater, performance) kan het belangrijk zijn om multipliceerbare nevenproducten te ontwikkelen wel wereldwijd te vermarkten zijn. Daarbij wint een zorgvuldige documentatie van het project aan belang: niet alleen vanuit archivarisch belang, maar ook om het project verkoopbaar te maken los van het unieke live-event.
Het lectoraat Technology Driven Art stimuleert een kritische reflectie over de distributie van kunst en de implementatie van nieuwe marketingstrategieën bij jonge kunstenaars. Daarnaast wordt de wisselwerking tussen dat nieuwe ‘vermarkten’ en de veranderende perceptie van het kunstwerk in samenwerking met het lectoraat Autonomie en Openbaarheid bevraagd.